Fietsend door Nieuw Zeeland & Bussend door Australië!

Fraser Island

Rainbow Beach - Fraser Island - Rainbow Beach

In navolging van m'n verhaal over de Keplertrack ook deze keer een aantal dagen samengepropt in één verhaal.

Op de 17e werden we om 7:45 uur verwacht bij de 4x4 jeeps waarmee we Fraser Island over zouden crossen. Het was een selfdrive safari dus er werd van ons verwacht dat we allemaal aanwezig waren. Geen probleem.

In m'n kamer zaten helaas een paar gestresste dames die de wekker om 6:00 uur hadden gezet om vervolgens minuten lang te gaan zitten zeuren om welke kleren ze mee zouden nemen naar Fraser Island... Mijn wekker stond gepland om rond 7:00 uur af te gaan, maar dat feest ging dus helaas niet door.

Na wat pancakes te hebben gegeten, m'n tas te hebben ingepakt m'n weg naar de jeeps gemaakt om daar met de rest van m'n jeepgenoten de jeep nauwkeurig op te zadelen met al onze bagage, kookgerei en de bestelde alcohol. Ja, ook op Fraser gaat het feest rustig door!

Rond een uurtje of 9:00 eindelijk op pad, de ferry gepakt richting Fraser en daar de eerste dag rustig over het strand gereden. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en staat dus ook op de werelderfgoedlijst van Unesco. Er zijn geasfalteerde wegen op Fraser en je rijdt dus alleen over zand, washouts, stenen en nog meer zand.

De eerste stop was bij Lake McKenzie. Erg mooi en subtropisch. Helaas regende het redelijk en dat werd dus badderen in de koude lucht. Water temperatuur was wel opvallend warm, maar gelukkig was het bier koud! Na Lake McKenzie over gezwommen te zijn (2km) weer de jeep ingedoken met z'n allen om vervolgens ‘s avonds met 10 andere auto's op een camping te belanden.

11 x 10 = nog altijd 110 personen, dus het was een aardig feestje de eerste nacht! Goed gezellig zullen we maar zeggen. De Nimbin specerijen waren ook in kleine getalen aanwezig. Achteraf een avond om niet te vergeten :)

De volgende dag tot mijn verbazing redelijk fatsoenlijk (aangekleed en al) wakker geworden om de rest van de groep maar even te trakteren op Friso's scrumbled eggs kookkunsten. Werd gelukkig gewaardeerd op allerlei manieren. (klap op m'n rug, heet water over m'n voet, handschudden en brakende mensen). Dat laatste was voor de duidelijk voor het proeven van de eieren ja!

Rond een uurtje of 9 à 10 doorgereden naar het wrak van de SS Maheno en daarna naar Indian Head, om daar even wat tijgerhaaien en stingrays te zien zwemmen! Prachtig hoor en 10x beter dan achter glas in een dierentuin! Na Indian Head naar de Champagne Pools gecrosst om daar even wat te relaxen en de spierballen te showen.

‘s Avonds weer teruggereden naar het schipswrak om daar met wat auto's op de camping te staan. Deze avond was het niet zo vol, maar al met al toch nog zo'n 60 à 70 mensen, die allemaal (zoals het hoort) bij onze jeep eindigde omdat wij de beste tunes hadden!

De avond was op zich net zo relaxt als gisteren. Wel zijn de foto's stukken beter, al kan ik me van sommige niet zoveel meer herinneren..

De laatste dag weer net zo wakker geworden als de dag ervoor en deze keer heb ik het ontbijt maar even aan mij voorbij laten gaan qua koken. Wel lekker meegenoten van de wraps die klaar gemaakt werden.

Na het onbijt doorgereden naar de parkeerplaats bij Lake Wabby, om er vervolgens achter moeten komen dat we eerst zo'n 45 minuten moeten wandelen om bij Lake Wabby te komen! Gelukkig hadden we de goede weg uitgekozen en konden we ondanks de extreme hitte in de schaduw lopen. Ook was de wandeling het gelukkig meer dan waard: Lake Wabby was extreem!! Heel relaxt in de middle of nowhere. Met de Canadezen dus eerst maar even de zandduinen opgelopen om er vervolgens in alle vaart van af te rennen om vervolgens het meer in te duiken.

Dat was echter het plan. Het eerste gedeelte ging goed, maar het laatste gedeelte was niet echt geslaagd aangezien ik over wat zand struikelde. Gevolg: een blauwe knie. De rest van de dag het maar wat rustiger aangedaan...

Eenmaal terug in Rainbow Beach na nog wat wilde jeepavonturen de tank volgegooid en de wagen afgeleverd. Gelukkig was alles nog intact en hoefde we alleen $5,- te lappen voor een mok die kwijt was geraakt. Schandalig om daarvoor $5,- te vragen!

In het hostel eerst maar even met Kyra & Shawne (de Ieren) de kleren gewassen om van het zand af te komen en daarna nog wat foto's uitgewisseld met de rest van de groep. Erg handig zo'n reislaptopje!

Fraser was al met al zeer geslaagd en zeer de moeite waard! Tot nu toe één van de beste avonturen die ik heb meegemaakt in de 3,5 maanden die ik van huis af ben! En als slagroom op de taart ook nog uitgeroepen tot beste jeep-dj :-P Ja, wij Nederlanders weten wel hoe we de boel moeten amuseren.

Ferdi

Hey frieskistje! ik vroeg me al af waar je was gebleven.. had een tijd niets van je gehoort! ik ben overigens nog jaloerser op je want rainbow beach en fraser island staan al heel lang op mijn verlanglijstje om heen te gaan en nu weet ik zeker dat ik daar een keertje heen moet. hoop je binnenkort weer even te spreken
GreetZ

Ria

Ik heb weer genoten van je verslag !
Bedankt !

Petra

Wow, wat een foto's en wat een verhaal.
Geweldig joh. Geniet ervan. Doen wij ook van jouw verhalen. Houd je een plekje vrij voor een straaltje zonneschijn om mee naar huis te nemen? Lijkt me geweldig............
Amitiés

@ngel

Hai Friso,

Dat Lake McKenzie, zou dat meer vernoemd zijn naar dezelfde persoon als waar bij ons die geaccrediteerde cursus van McKenzie naar is vernoemd.....?? hihi

By the way, erg leuke verhalen weer enne ... erg mooie foto's!

Gr. @ngel